donderdag 16 juli 2015

Slapeloze nachten // Sleepless nights

De meeste vaste bezoekers van mijn blog weten wel dat ik niet de beste slaper ben. Verre van dat! In een week slaap ik misschien 1 nacht meer dan 5 uur, meestal veel minder. Tegenwoordig neem ik gewoon standaard 1 x per week een slaappil, zodat ik regelmatig bij kan tanken.
Dit is al 15 jaar zo en het is me altijd gezegd dat dit een vrij "normaal" bijverschijnsel is van Fibromyalgie.
Na jaren aanmodderen heb ik een paar maanden terug gewoon eens geinformeerd of ik toch onderzocht kan worden, gewoon, om te zien of er toch misschien wel wat aan te doen is. Mijn kwaliteit van leven gaat steeds verder achteruit en altijd als een halve zombie door het leven moeten begint steeds meer en vaker zijn tol te eisen.
Most visitors of my blog know already I'm not a very good sleeper. On the contrary! In a weeks time I get about one night more than 5 hours of sleep, mostly far less though. Nowadays I usually take a sleepingpill once a week, just so I can get some sleep anyway.
This is been going on for about 15 years and I've always been told this is a "normal" side effect of Fibromyalgia.
After years of struggling with this I informed about getting tested anyway, just to see if there's anything they can do about this. My quality of life is getting less with the month and always walking through life like half a zombie is getting worse and worse.
ActiWatch
In april kreeg ik wat info, twee vragenlijsten en een slaapdagboek, welke ik trouw heb ingevuld. Twee weken bijhouden hoe, hoelang en hoe goed ik slaap en alle info er omheen.
Vorige week ging ik dan eindelijk op gesprek bij de neuroloog van het slaap/waak instituut. Het was wel duidelijk voor hen dat ik inderdaad erge slaapprobelemen heb (duuhhh) en dat ze me graag zouden willen proberen te helpen.  Ik kreeg gelijk een ActiWatch mee - een soort horloge-achtig ding om mijn pols die mijn active en rust periodes meet en de licht-intensiteit meet waarin ik leef.
Foto in brochure of somnografie
Picture in brochure about somnograph
Last april I got some info, two questionaires and a sleeping diary, which I scrupulously filled out.
Two weeks of keeping score on how, how often and how good I slept and all the info concerning that.  Last week I finally got an interview with the neurologist of the Sleep/Wake Centre. It was very clear to them I had a real bad case of sleeping issues (duuuuhhh) and that would love to try to help me. 
I instantly got an ActiWatch on - a watch kind of thing that messures my active and inactive periods and the light intensity I was in.
De realiteit; vol draden en kastjes.
Reality; full of wires and boxes.
En gister mocht ik dan komen om me aan te laten sluiten voor een Polysomnografie. Een complete set van electroden die zo'n beetje alle functies registreren.  Voor 24 uur.
Nou, maar goed ook dat het "maar" 24 uur is, want echt aangenaam is het niet! Een stuk of tig electroden op je hoofd gekleid, op mijn kin, in mijn nek, adembanden om borst en buik en electroden op mijn benen. 's Nachts voor het slapen gaan ook nog een neus-meet-instrument (hoe je ademhaalt) en een saturatiemeter op mijn vinger (zuurstof in je bloed meten).  Een heel spektakel en voor het naar bed gaan dacht ik niet één oog dicht te zullen doen.
Realiteit; electroden vastgezet met KLEI
Reality; electrodes fastened with CLAY
And yesterday I got to come over and let them put a whole array of electrodes on me so they could make a Polysomnogram of me - a messurement of all my body functions for 24 hours.
Well, a good thing it's "just" for 24 hours, because it's not very pleasurable! A lot of electrodes on my head, face, chin, neck, breast, breathing bands around my chest and stomach and some more electrodes on my legs.  Before I went to bed last night I also had to install a breathing sonsor beneath my nose (to see how I breath) and a saturation sensor (messuring oxygen in your blood)  on my index finger.  Quite the spectacle and before going to bed I didn't think I would sleep for a minute!
Toch, gek genoeg, heb ik ongeveer 2 x 2 uur geslapen, dus dat valt me niks tegen. Ze hadden gezegd dat zelfs bij 2 uur slaap ze al heel veel info konden krijgen over de aard van de problemen.
Ik zit nog steeds aangesloten op het hele geval, ik mag over een uurtje ofzo weer in de auto stappen om de boel eraf te laten halen. Blij toe, want veel langer had van mij echt niet gehoeven!
En nu maar hopen dat ze inderdaad een goed aanwijsbare reden kunnen vinden voor mijn slaapproblemen en hopelijk een passende oplossing kunnen bieden.
Wordt vervolgd!
Strangely enough I did get some sleep, 2 times 2 hours orso, so not to bad. They told me that even with only 2 hours of sleep they could read al lot of information from it and about the type of problem I am having.
I'm still connected to all of this stuff, but in an hour or so I can get in the car again to get all of this removed. Glad to too, because I couldn't put op with all of this for very much longer!
And now I will be hoping they can find what's wrong with me and maybe even give me a solution to my sleeping problems too! 
To be continued!

1 opmerking:

  1. Oh, I do hope that they will be able to help you with your sleep! How terribly frustrating it must be to not sleep well! I knew you had problems sleeping, but I had no idea about the extent of the problems. I am so impressed with how much you get done on so little sleep!

    BeantwoordenVerwijderen