zaterdag 18 april 2015

Ik heb er ook één!!! // I've got one too!!!

Zoals veel die-hard quiltster of naaister die denk ik wel heeft, had ook ik de droom nog eens zo'n echt mooie oude naaimachine te kunnen hebben. Niet zo zeer om ook echt op te naaien - ik ben nogal verwend met mijn snelle nieuwe Janome denk ik - maar gewoon, om neer te zetten, te laten pronken, zijn oude dag laten doorbrengen bij een liefhebber van de techniek.....
En vandaag heb ik de mijne gekocht!!!  Mijn moeder vond er één op de jaarlijkse rommelmarkt van haar kerk en heeft hem gelijk voor mij gereserveerd. Vanmorgen hebben we hem opgehaald en ik ben er zó blij mee!!  Dank je wel Mam!!
Just like many die-hard quilters or seamstresses will have, I also had the dream of owning a real old beautiful sewingmachine one day. Not so much to sew with - I think I'm rather spoild with my new and fast Janome - but just for show, to display, to let it spend it old u with a lover of its technique.
Today I bought mine!!! My mother found one on the anual jumble sale from her church and she instantly put a reservation on it for me. This morning we picked it up and I'm so happy with it!! Thanks Mom!!!
Ik heb hem voorzichtig wat schoongemaakt, maar wil niet al te agressief aan de gang. Eerst dacht ik dat ik hem helemaal op wilde opknappen, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik er voor voel om hem gewoon zo te laten. Misschien een keer goed in de bijenwas zetten om het hout te voeden, maar verder gewoon zoals hij is. Gebruikssporen en al.
Op de site van Singer heb ik zijn serienummer opgezocht en ben ik er achter gekomen dat dit machientje in 1920 in Clydebank, Schotland gemaakt is en uit een serie van 8000 machines komt!
De plaatjes op de mijne zijn van de Sphinx (ook wel Memphis genoemd) Egyptisch patroon dus. Dat vind ik natuurlijk extra leuk, omdat ik toch nog altijd een speciale band met dit schitterende en oeroude land heb.
I carefully cleaned it, but I don't want to be too agressive with that. First I thought of a total restoration, but the longer I think about it, the more I lean towards letting it be just like it is. Maybe a good beeswax treatment to nurish the wood, but nothing more. Just let it be, marks and scuffs and all.
On the site of Singer I traced its serial number and found out this little gem was manufactered in 1920 in Clydebank, Scotland and was one of a series of 8000 machines!  The decals are that of the Sphinx (aka Memphis) an Egyptian pattern. I find that extra cute, because I've always had a special bond with this gorgeous and ancient land. 
Nu ga ik nog even bedenken wat voor een patroon ik ga gebruiken voor het mini-quiltje dat ik ga maken om onder de naald te leggen, want - zeg nu zelf - hier hoort natuurlijk ook een mooi quiltje onder te liggen he?! En een mandje met oude klosjes, een oude leesbril (van schoonmama) en wat andere oude prutteltjes. OH! Het oude naaimandje van mijn schoonmoeder kan hier ook mooi bij staan.  De ideeën beginnen al lekker te borrelen....
Now I'm going to figure out which pattern I will use for the mini-quilt I'm going to make, to put under the needle, because - really - there should be a lovely little quilt on display with it, shouldn't you think? And a little basket with old wooden bobbins, an old pair of glasses (from mom-in-law) an some other old trinkets. OH! The old sewing basket that belonged to my mom in law would look lovely with it too! The ideas are starting to flow now.....

2 opmerkingen:

  1. Oh I am a turning green with envy! Something I have wanted for a very long time too! It looks to be in very good condition. Lucky, lucky you!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. It's beautiful! Congratulations on your new old machine!

    BeantwoordenVerwijderen