zaterdag 21 juni 2014

Laramie WY - Cody WY

We hebben een heerlijke dag gehad!  Wel veel kilometers gemaakt, maar de route was wonderschoon en zeer de moeite waard en bovenal; Heerlijk Weer!!! 
We've had a wonderful day!! We made a lot of miles, but the route was so breathtakingly beautiful and worth while and above all; Wonderful Weather!
Ondanks dat we al vroeg op waren vandaag, gingen we pas rond half 10 echt aan het rijden. Tijdens het ontbijt werden we aangesproken door een Navajo native die van alles wilde weten van ons en ons maar bleef pushen dat we met hem mee moesten komen naar Monument Valley zodat hij ons een rondleiding op paarden kon geven. We kregen het hem maar niet aan het verstand dat we een volle reis hadden gepland en niet alles om konden en wilden gooien. Op dat moment een beetje irritant, maar achteraf eigenlijk wel grappig. Hij wilde ook alleen maar wat geld verdienen denk ik.
Despite the fact we were up early today, we didn't leave Laramie untill 9.30 pm. During breakfast we were approached by a young Navajo native who wanted to know all about us and where we were heading. He kept on pushing us to go with him to Monument Valley so he could give us a tour on horseback through the park there and show us all the things other tourists never see...  He just wouln't understand that we had a full itinerary allready and we didn't want to go with him and change our plans. At that moment it was quite irritating, but in retrospect is was a bit funny too. He just wanted to make some money I guess.
Na wat boodschapjes gedaan te hebben en een fotomomentje bij het plaatsnaambordje van Laramie - wij rijden namelijk een Dodge Ram Laramie en eigenlijk de enige reden dat ik hier heen wilde - gingen we eindelijk op weg.  Oh heden, wat een schitterende vรฉr-gezichten hebben we gezien. Ook al laat ik zo foto's zien, het valt niet te beschrijven en op foto of film te vangen. Van lege vlakten tot rotsgebergten van 600 miljoen jaar oud (staan geregeld bordjes, vandaar dat ik dat weet) en bulderende rivieren tot opgedroogde kreekjes, het kan ik een paar minuten weer heel anders zijn. 
After some grocery shopping and a photo-moment at the town's place sign of Laramie - we drive a Dodge Ram Laramie and it was actually the only reason I wanted to go here - we finally hit the road for real. Oh dear, the views we saw today!! Even when I show you the pictures here, it's nothing compared to the "life view" and just can't be captured on film or picture. From empty plains to the rocky slopes of mountains of 600 miljon years old (there are signs all over, that's why I know that) and roaring rivers to dried up creeks; it can all change in a few minutes time.

Om 5 uur kwamen we in Cody aan, een heel leuk stadje zo'n 70 km voor de ingang van Yellowstone Park, waar we dus morgen heen gaan. Het was de hele dag heerlijk weer, zo'n 28 graden denk ik, dus helemaal perfect voor mij. De fikse wind maakte het heel fijn, al zag ik net dat ik wel lekker verbrand ben daardoor. Je voelt het niet he?! 
Tijdens het inchecken in het hotelletje van vandaag hoorde ik toevallig dat er een rodeo was vanavond. Dรกt wilde we natuurlijk wel eens zien!  We hebben eerst lekker gegeten en nog even in het dorp rond gelopen. Er was nog een "shoot out'' (schiet-duel) in het dorp, een soort toneelstukje met een hoop geknal en humor. Zo fout dat het weer leuk wordt. 
At 5 pm we arrived in Cody, a lovely town about 45 miles outside of Yellowstone Park, where we'll be heading tomorrow. It has been wonderful weather all day, about 82 degrees, so perfect for me. The considerable winds made it even better, although I did notice just now I had a bit of a sunburn. You can't feel it happening, can you?!
During checking in at the hotel I heard there would be a rodeo in town this evening. Thรกt was something we had to see of course! First we had a good diner and walked around town for a while first. There was a "shoot out" in town too, sort of a little play with lots of laughter and noisy bangs. It was so wrong, it was funny again.
De rodeo was ontzettend leuk en grappig en spannend en meeslepend en veel leuker dan ik me voor had gesteld. Zo knap wat die mensen en vooral paarden allemaal kunnen. Ik denk dat de 'barrel-race' het spannendst was van allemaal en vooral de jonge meiden maakte grote indruk.  Juist die twee beste heb ik dus niet op de film staan en alle foto's zijn natuurlijk hartstikke bewogen.... Te druk met kijken en bibberen geweest. Het was best fris geworden ondertussen en samen met de vermoeidheid hielp dat niet erg mee om mijn handen stabiel genoeg te houden. 
The rodeo was soo extremely funny and joyfull and exciting and engaging and so much more fun than I thought it would be. It's so brillant the things these people and especially the horses can do! I think I liked the barrel races the most of all. It was so exiting and especially the young girls made a big impression on me. Unfortunatly the two best races were the two I didn't film and all the pictures are blurry due to the movements of course.... Too busy with watching and shivering from the cold. It was getting colder and windier by the minute and together with my tiredness that didn't help with keeping my hands steady anymore.
Morgen gaan we dus naar Yellowstone Park! Gisteren hebben we in het hotel in Laramie een hele aardige man ontmoet die ook nog eens een tourbusgids in Yellowstone is geweest. We hebben een hele hoop goede tips van hem gekregen. Vooral waar we de beste kansen hebben om wild te zien en wat we absoluut niet over mogen slaan!  Ook Roe, een blog-vriendin uit Phoenix AZ, die veel van de US heeft gezien, gaf ons vele tips en grappig genoeg precies dezelfde tips als die man uit Laramie. Ik heb dus weer goede hoop dat we alsnog beren gaan zien. Maar zelfs als we die niet zien is de rest ook heel erg mooi en indrukwekkend, dat weet ik zeker! 
Ik hoop dat internetten daar mogelijk is, maar zeker weten doe ik het niet. Mocht ik dus morgen en overmorgen niks plaatsen, dan weet je dat er niks mis is, maar dat er gewoon geen wifi is. Ik schrijf in elk geval een verslagje en plaats dat dan wel als ik weer online kan. 
Allemaal een fijne dag/nacht and tot de volgende keer!!
Tomorrow we will go to Yellowstone Park!!  Yesterday we came to talk to a nice man in our hotel in Laramie and he used to be a tourbusgide in Yellowstone. We got so many good tips from him! Especially about where we have the best chanches to see wildlife and the things we really shouldn't miss.
Also Roe, a dear blog-friend of mine from Phoenix AZ who saw a lot of the US, gave us lots of tips and funny enough they were all the same tips that nice man from Laramie gave us. I am very hopefull therefore to again have a good chance to see bears this time. But even if we don't see any bears, I know the rest will be very beautiful and impressive of itself too, I'm sure of it!
I hope I can get online when we're there, but I'm not really sure. If I don't place a post here tomorrow and the day after that, you'll know why that is and that there's nothing wrong, just no wifi. I will write a journal and will place it when I can get online again. 
Have a great day/night, and 'till next time!

5 opmerkingen:

  1. Nou dat was een erg vol dagje, maar wel leuk en met lekker weer. mooie foto,s en een mooie auto.Al vraag ik me af welke het is, de witte of de zwarte. Veel plezier en we horen wel hoe het was, fijne dag.
    Kus Ma en groeten van Pa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am enjoying hearing about your vacation. Enjoy Yellowstone!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er top uit .
    Mooie omgeving ook ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    BeantwoordenVerwijderen
  4. OOOH!! Ik was zo mee gegaan met die native american!! Gaaf, te paard door Monument Valley, dat zou mij wel wat lijken (al snap ik dat jullie er niet veel voor voelden ;) ) Leuk dat jullie naar een rodeo geweest zijn.
    Omgeving ziet er op de foto al geweldig uit dus in't echt zal het wel letterlijk 'adembenemend' zijn. Geniet verder, hoop snel berenfoto's en nog meer moois te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The Navajo guy you met reminds me of once when I was in Monument Valley. My sister and I had taken a tour in the back of a truck with a Navajo driver back into the Valley. This was in Canyon de Chelly. And yes - they do want their tips for doing about anything for you. He asked us if we wanted to see a woman weave the Navajo blankets. Of course we all did. So we found the place, got out of the truck, and we went into the very old woman in her teepee to see her do the work. She hesitated for a few minutes and then the guide said she will show you for $2.00. So we all got our wallets out and handed over $2.00. It was funny.

    BeantwoordenVerwijderen