vrijdag 7 februari 2014

Wat een week! // What a week!!

De vulling welke ik gebruikt heb, helemaal 'groen'!
The batting I used is completely 'green'!
Allemachtig wat een week! Na mijn laatste blog heb ik niet stil gezeten hoor! Zondag hebben we toch gewoon een rust-dag gehouden, in plaats van de quiltdag die ik gedachte had. Henk had de maandag ook vrij was en in die middag zouden we al een heel eind kunnen komen met opbouwen van het quiltframe. Zo gezegd, zo gedaan... dacht ik....  Ik kan wel heel uitgebreid gaan vertellen wat er gebeurd is en foto's ben ik helaas vergeten te maken door alle toestanden, maar ik zal kort zijn door te zeggen dat we aan het eind van de dag het quiltframe weer naar zolder hebben gebracht, hij nu te koop staat en ik dinsdag gewoon op de 'ouderwetse' manier verder ben gegaan.

Weer 20 flessen gerecycled!! En fijn spul om te quilten ook.
Another 20 bottles recycled!! And nice stuff to quilt with too.
Holy Cow, what a week! After my last post I haven't been sitting still!!  Sunday we did have our normal restingday, in stead of the quilt-day I had in mind. Henk had the monday off and was free to help me the whole afternoon, which would be more than enough to set up the quiltframe. Easier said than done it turned out...  I can give a very elaborate explenation of all that happened and I sadly forgot to make any pictures because of all the hussle, but I can keep it very short by saying that, at the end of the day Henk took the frame back to the attick again, it's now for sale and the next day I sandwiched the quilt the 'oldfashioned' way.
Dat houdt dus in de drie lagen op een plank spannen - in geval van zo'n grote quilt dus in vier keer - en de lagen op elkaar te spelden met veiligheidspelden. Het kost wat tijd en pijn en moeite, maar donderdag had ik dan toch eindelijk het hele gevaarte aan elkaar zitten met héél véél spelden!!
The oldfashioned way entails putting the three layers of the quilt on a wooden plank - in case of a big quilt like this in four times - and pinning it together with safety pins. It takes time, pain and effort, but by thursday I finished sandwiching this humongous quilt and it was filled with lots and lots of pins!!
Klaar om te quilten. Eindelijk!! // Ready to quilt. Finally!
Tot aan het middenblok onder de arm.// Up to the middle block under its arm.
Vandaag ben ik, ondanks de nodige (spier)pijnen van de vorige dagen, dan toch echt aan het quilten gegaan. Echt, het sandwichen vind ik altijd al het rottigste deel van een quilt maken en na de afgelopen dagen helemaal, maar als ik dan eindelijk achter mijn fijne naaimachine kan kruipen, daar zonder al te veel problemen een halve quilt onder zijn strotje gerold krijg en de quilt eindelijk zijn uiteindelijke vorm zie krijgen word ik blij. Heel blij.....
Today, in spite of all the (muscle)pain from the last days, I finally started quilting!
Really, sandwiching is my least favorite part of making a quilt and after the last few days even more, but once I'm finally behind my beautiful sewingmachine, putting half a quilt without much difficulty under his big arm and seeing this quilt finally getting his final shape and look, I get happy. Very happy....
Bram is boos dat hij niet op tafel mag.
Bram is upset he's not allowed on the table.
Deze 8 blokken (het hoekblok nog niet, de puf was echt op) zitten nu op de witte banen vast. Alleen nog maar daar. Alleen het middenblok is ook helemaal doorgequilt, de rest nog niet. De sterrenblokken moet ik nog over na denken hoe ik die ga quilten. Ik wil ze niet al te uitgebreid quilten, het gaat hier niet om mijn quiltvaardigheid in deze quilt, maar wel iets met ze doen....  De keltische knopen ga ik alleen om de buitenkant van de knoop doorstikken. Zoals je ziet is de bloes nog erg rommelig, maar hij ligt nog helemaal los en ga ik nog wat mee doen. De rest wordt gewoon in de naden gestikt.
Als hij kon fluiten deed hij het.....
If he could whistle he would....
These 8 blocks (not the one on the corner yet, I was exhausted) are now stitched down on the white sashings. Just there. Only the middle block is quilted already, the rest not yet. The starblocks I will have to think about how to quilt them. I don't want to over-do them, it's not my quilting skills this quilt is meant for, but I do want to make something nice of them. The celtic knots will be quilted on the ouline of the knot. As you can see the blouse is still a bit frumpy, but it's still loose and I have plans for that one too. The other blocks will be simply stitched in the ditch. 

Allemaal een fijn weekend en kom volgende week maar weer langs voor de volgende update, oke?!
Have a nice weekend and visit me next week to see the next update, oke?!

2 opmerkingen:

  1. Oh crap wat een werk, hoe kan dat nou dat 't niet lukte met 't frame! Wat balen zeg, daar had je dat ding nou juist voor.
    Petje af voor je doorzettingsvermogen om het toch 'met de hand' te gaan doen. Denk een beetje om jezelf wijffie, ik weet dat je'm graag af wilt hebben maar een paar dagen langer maakt echt niet uit en voor jouw lijf wel.
    Maar wow... wat wordt'ie MOOI!!

    BeantwoordenVerwijderen