donderdag 27 februari 2014

Kleine ramp... // Small disaster...

Deze week stond in het teken van een kleine ramp. Eén die me nog nooit was overkomen en een quilters grote nachtmerrie is; een kant en klare quilt wassen en dan vervolgens vlekken zien van doorbloeden van een stof. Ja, echt....  Verschrikkelijk!!!
Zondag ben ik met de herinneringsquilt naar mijn mam gegaan, omdat zij een grotere wasmachine heeft dan ik en de quilt lekker de ruimte kon hebben tijdens het wassen. Hij moest koud gewassen worden, door het zijde, wol en leer wat in de quilt zit, maar het was ook alleen maar om hem lekker op te frissen en "potentiële rampen" voor te zijn.... Nou, die potentiële ramp gebeurde me dus en ik had het niet eens gelijk door ook!
This week was marked by a small disaster. One that never happened to me and is every quilters' worst nightmare; washing a finished quilt and than having stains from the bleeding of a fabric. Yes, really... Awfull!
Sunday I went to my moms' with the memoryquilt, because she has a bigger washingmachine than I have and the quilt would have all the space while washing. It needed to be washed cold, because of the leather, silk and wool in it, but it was just for a freshening up and to avoid "potential disasters"... Well, that potential disaster happened and I didn't even noticed right away!
Nadat de was klaar was heb ik de quilt nat in de auto gelegd en zijn we binnen een kwartiertje ook echt naar huis gegaan om hem op de slaapkamervloer uit te kunnen leggen om te laten drogen. Door de voorgenoemde stoffen kan hij ook niet in de droger helaas....  Pas bij het uitleggen zag ik het; zwart-blauwe vlekken in zeker drie witte randen!!! NEEEEEE.  Ja dus.
Ik ben nog met groene zeep en witwasmiddel aan de gang gegaan, maar het mocht niet meer baten. Het zwarte stuk leer had afgegeven.
When the washing of the quilt was done, I put it wet and all in to the car and within fifteen minutes we headed home, so we could spread it out on the bedroom floor to let it dry. Because of the mentioned fabrics it couldn't go in to the dryer.  Only when I was spreading it out on the floor I saw it; blackish blue stains in three of the white sashings!!!! NOOOOO.  Yes.
I tried to get it out with soft soap and white detergent, but all in vain. The black piece of leather had bled.
Het heeft me 3 dagen gekost om een plan te verzinnen om dit te herstellen, maar het enige waar ik op kon komen was het leer verwijderen met alle randjes die vlekken hebben en proberen het zo mooi mogelijk weer in elkaar te krijgen. Maar goed dat ik die tijd heb genomen, want anders had ik de halve quilt gesloopt in mijn wanhoop. Nu heb ik alleen het blok los getornd, de witte randjes en één groene met de hand weer ingenaaid en ook het nieuwe stuk kleding - een gebreid vest, voorgewassen en wel - er weer met de hand in gezet. Het heeft me twee dagen gekost, maar morgen -dag drie van herstelwerk - kan ik het uitgehaalde stuk weer doorquilten en is het voor de leek niet meer te zien wat er gebeurd is. Hoop ik.
Gek genoeg ben ik heel blij dat me dit zelf gebeurd is en niet de klant. Nu kon ik er nog wat aan doen en erger voorkomen. Daarom heb ik het leer er ook uitgehaald en niet alleen de vlekken er proberen uit te halen. Ik zou het heel erg voor de klant vinden wanneer haar dit thuis was gebeurd.  Dus achteraf maar goed dat het me gebeurde....
It took me three days to come up with a plan to repair this problem, but the only thing I could come up with was to remove all the stained sashings and the piece of leather, replace them and try to do this as good as possible. It was a good thing I took some time to contemplate this, otherwise I would have ript apart half the quilt in my desperation. 
I took out only the leather piece, the sashing and sewed the new pieces in place by hand. It took me two days, but tomorrow - day three of restoration - I can quilt that part again and hopefully nobody can see the differance.
Oddly enough I'm glad this happened to me and not to the customer. Now I could repair the damage and avoid worse. Thát's why I took out the leather piece and not just try to remove the stains. It would be a tragedy if it happened to the customer herself at home. So, in hindside, this was good....
Wat is jouw ergste quilt/naai/hobby-ramp??
What's your worst quilt/sew/hobby-disaster???

3 opmerkingen:

  1. You have put so much love and care into this quilt. I don't even know the recipient, and I am touched. What a wonderful thing you have done--even if the colors bled a bit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou kind je hebt je eigen er weer mooi uit gered, het ziet er weer prima uit zo.
    En hopelijk de schrik weer te boven.
    Kun je nu ontspannen en iets anders gaan doen.
    Liefs Ma.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. piep oh dat is verschrikkelijk schrikken...maar je hebt dat prachtig opgelost knuf

    BeantwoordenVerwijderen