donderdag 21 november 2013

Murphy's Law at work

Nooit of te nimmer ga ik impulsief te werk wat quiltwerk aangaat. Nooit ga ik het daadwerkelijke project quilten voor ik wat oefensteekjes heb gemaakt. Nooit, maar dan ook nooit gebruik ik iets nieuws voordat ik het eerst op een proeflapje uitprobeer. Nooit beknibbel ik op quiltbenodigdheden. Kwaliteit kost geld, zo simpel is het nu eenmaal.
Voel je het al aan komen?
Vandaag deed ik voor het eerst in mijn quilt-leven alles wat ik zojuist beschreef nooit te doen.
Never ever I work impulsively where quilting is concerned. Never will I go to work on the actual quilting project I'm at without some practice stitches. Never, but really never, I will use something new before I try it out on a scrap piece. Never will I skimp on quilting supplies. Quality cost money, it is as simple as that.
Feel it coming?
Today, for the first time in my quilting life I did all of those things I just wrote I never do.
Bewust van de verloren tijd in de laatste weken, wilde ik vandaag dan eindelijk eens die effen blokken doorquilten met dat mooie celtische ontwerp. Het moeilijkste en laatste (op die jas na dan) werk voor de voorkant van de herinneringsquilt.  (Gister wilde ik dat ook al, maar dat liep ook allemaal anders dan bedoelt.)
Mijn eerste fout beging ik al een week terug, toen ik spuitlijm kocht die "lekker goedkoop" was. Spuitlijm gebruik ik vooral bij kleine quiltprojecten waar opspannen en rijgen onevenredig veel werk is en onhandig door het kleine oppervlak. Normaal heb ik die van de quiltwinkel voor € 9.95, nu had ik zo'n bus voor maar € 1.99!!! Grote fout.
Very much aware of the lost time of the last couple of weeks, I wanted to finally quilt those plain blocks with the beautiful celtic design. The hardest and last part (except for that coat) of the memory quilt's top. (I planned on doing that yesterday too, but that day went much different than planned too.) 
My first mistake I made more than a week ago, buying spray glue that was "nicely cheap". I use spray glue for small quilting projects where the fixing and basting is a disproportionate amount of work and unhandy due to the size of the workspace. Normally I use the brand in the quiltshop for (about) $ 13.40, this time I bought a kind for just $ 2.70 !!!! Big mistake.
De volgende fout was natuurlijk dat ik niet eerst de lijm even uit probeerde op een proeflapje om daar dan vervolgens mijn oefensteekjes op te maken, om mijn vingers even los te maken én de lijm uit te proberen én eventuele spanningsproblemen op te sporen.
Gevolg; de lijm is dus de verkeerde soort om met quilten te gebruiken, omdat de lijm aan de naald blijft plakken en vervolgens zo'n beetje alles verpest. De machine kan de draadspanning niet goed aanvoelen, de naald plopperdeplopt door de stof heen, maakt knopen en slaat stukken over en ik probeer nog te denken dat het na een poosje wel beter gaat en blijf dus stugweg door klooien. Dat duurde overigens niet lang hoor, maar de mentale klap kwam toch nog hard aan.
The next mistake was of course not testing the glue first on a testing piece and making my practice stitches on that, making my fingers loose ánd trying out how the glue works ánd detect any tention issues before hand.
Result; this glue is the wrong type for quilting, because the glue sticks to the needle and ruins just about everything. The machine can't find the right tention, the needle plopplopplopps through the fabric, making knots and skipping parts and meanwhile I think it will improve after the first few stitches and keep on muddling through anyway. That didn't take long, but the mental blow hit me hard nontheless.

Al foeterend op mijzelf heb ik nog een stuk stof kunnen vinden voor een nieuw blok (gelukkig!) en heb daar gelijk de laatste witte randen aangezet (de laatste en nu dus tekort voor dat allerlaatste jas-blok...) en heb daarna maar de boel weer aan de kant gelegd. Boos op mezelf door zulke stommiteiten te begaan en balend dat er wéér een dag voorbij is gegaan zonder iets goeds te hebben gedaan.
While scolding myself I managed to find another piece of fabric for a new block (luckely!) and made a new one with the last white borders (the last pieces and now out of fabric for that final coat-block....) and than cleaned up and called it a day again. I'm angry at myself for making such stupid mistakes and grouchy that another day has passed without doing something worth wile.
En morgen?? Dan moet ik dus eerst weer naar de quiltwinkel om de goede spuitlijm te halen, stof bijhalen om de laatste rand te kunnen maken en daardoor dus weer tijd en energie kwijt, waardoor ik morgen ook weer niet aan het quilten toe ga komen.....  Geweldig.
And tomorrow?? I'll have to go to the quiltstore first to buy the good spray glue, get some more fabric for that last border and therefore spendig more time and energy, thus not having any to get some quilting done agian.....  Just great.

4 opmerkingen:

  1. Frustrating! You are able to overcome and turn out a beautiful quilt though. Me? I'm not so good at that. I give up easily. For some things. Not for others. Your quilts are tremendous!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kind,Kind,Bezint eer gij begint.
    Een ware spreuk ,maar ja daar was je al achter gekomen.
    Ik denk dat je het vast wel weer voor elkaar krijgt. Je bent niet voor een gat te vangen, het komt wel weer goed hoop ik.
    Succes, en liefs van hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yup... eens in de zoveel tijd moeten we gewoon even volledig tegen onze intuïtie, gewoontes en principes in om er weer even aan herinnerd te worden waaróm we ookal weer die gewoontes en principes hadden.
    Je weet het weer, waarom je de dingen doet zoals je ze doet, dat doe je dus duidelijk niet voor niets. Aan de kant gooien die hap, bel wijn d'r in en morgen met frisse moed weer lekker doen zoals je't altijd deed. Want zoals je het altijd deed was 't gewoon goed (kwaliteit kost niet alleen geld, maar ook tijd dus laat je niet ophaasten meis, je doet wat je kunt).

    ((Hugs))

    BeantwoordenVerwijderen