woensdag 16 oktober 2013

Hard working woman

Wonder boven wonder heb ik vandaag toch nog meer gedaan dan ik aanvankelijk had verwacht had. Daarentegen had ik meer werk te doen dan ik gister vertelde..... De herinneringsquilt is hoe dan ook weer onder handen en in ontwikkeling!!
Normaal houd ik me goed aan gemaakte plannen, maar vandaag heb ik de boel toch een beetje om gegooid. Om het mezelf nu iets makkelijker te maken heb ik besloten de randen tussen de blokken op te delen in drieën. Op die manier kan ik nú al de eerste rand om de blokken naaien en daardoor ook nú al het papier achter de blokken weghalen. Dit betekend wél dat ik met drie hele dunne randjes werk in plaats van 1 brede en dat werkt altijd lastiger, vooral straks met alles in elkaar zetten. Wel denk ik dat het eindresultaat daardoor mooier wordt en dat is natuurlijk het einddoel, toch?!
Miraculously I did more today than I eventually thought I would today. On the other hand I came to realize I had more work to do than I told you yesterday.....   Anyway, the memoryquilt is back in progress and development!!
Normally I keep to the plans make, but today I decided to change my workplans. To make it now a little bit easier I decided to make the sashing in between the blocks in three parts. That way I can attatch the first one to each block now and remove the paper on the back of the blocks now too. I does mean I'm working with three small strips in stead of one wider one and that's always a bit harder, especially when all the blocks have to be put together. I do think the endresult will be more beautiful and thát is always a good thing, isn't it?!
De blokken die ik nu maak zijn in de zogenaamde paperpiece of foundation piecing methode - letterlijk 'op papier naaien' of 'op een ondergrond naaien'. Ik heb dat heel letterlijk genomen en naai ze ook daadwerkelijk op papier, patroonpapier. Normaal gesproken gebruik je een dun vlies om op te naaien en laat je dat erachter zitten. Ik vind dat dit het eindresultaat onnodig stijf maakt en lastig door te quilten, dus gebruik ik - na een tip van Jacqueline de Jonge - nu vaak gewoon papier. Het nadeel is dat je dit er dus wel achter weg moet halen, want anders wordt zo'n quilt wel erg knisperig en on-wasbaar. Dit weghalen van dat papier is ook weer zo'n klus die ik vergeet in te calculeren, terwijl ik daar toch veel tijd mee kwijt ben.
The blocks I'm making now are made using the paper piecing or foundation piecing method - litterally piecing it to paper or a foundation. I took that rather litteral and piece the blocks on paper, pattern paper that is. Normally you'd use a thin webbing and leave it behind the finished block. I think it makes the endresult more stiff and harder to quilt, so I use - after a tip op Jacqueline de Jonge - just pattern paper. The drawback is that you'll have to remove this before you sandwich the quilt, otherwise the quilt will be very crispy and not washable.  The removing of this paper is a task I always forget to calculate in, while it takes a lot of time.
Gister zei ik hier dat ik nog maar twee blokken van dit soort hoefde te maken, maar helaas kwam ik er vanmiddag achter dat het er nog drie zijn. Ook heb ik nu dus pas die randjes erom gemaakt, waar ik vandaag dus de hele middag mee bezig ben geweest. Van één blok heb ik ook het papier er al achter weg en dit klere-klusje kostte me welgeteld anderhalf uur!!! Voor 1 blok!!
Dus, dit gaat wel even duren dus voor ik met de andere delen bezig kan. Voor vandaag hou ik op, want ik wil op tijd naar bed, want morgen ga ik eindelijk die laatste bekledingcursus-les volgen en mijn stoel afmaken!! Heb ik zin in, want dat is al bijna twee maanden geleden dat we daar mee ophielden en dat was nooit de bedoeling dat het zo lang zou duren natuurlijk!
Meer daarover morgen.....
Yesterday I told here I only had to make two more blocks this way, but unfortunatly I found out today it has to be three more. Also I just now made the extra border around the blocks, which took me all afternoon today alone. Of one of the blocks I also removed the paper and that damn-job took me one-and-a-half hour!!! For one block!! 
So, it will take a lot of time before I can get on the the next parts. I'm done for today, because I want to turn in on time tonight, because tomorrow I will have my last class in upholstering my chair!! I'm looking forward to that, for it's over two months we had our last class and that was never the intention it would take so long of course! 
More of that tomorrow....

2 opmerkingen:

  1. Wow, wordt wel heel mooi hoor en die randjes zijn idd wel extra mooi.
    Als ik een keer moet komen papierpeuteren dan moet je't zeggen hoor, kun jij doornaaien en haal ik 't papier achter de blokken weg. Neem er des noods een paar mee morgen, kan maar zo zijn dat ik iets eerder klaar ben 's middags omdat ik 's ochtends al begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi Bianca! Die buitenrand in drie delen is prachtig, mooi kleurtje ook! Bedankt <3

    BeantwoordenVerwijderen