vrijdag 19 juli 2013

Memory Quilt // Herinnerings Quilt

Begin van de week vertelde ik hier al over de quilt in opdracht die ik voor een vriendin van mijn zus ga maken. Na het bekijken wat ik kan gebruiken van de kleding en verschillende mogelijkheden overleggen, zijn we er denk ik wel uit wat betreft een ontwerp. Acht sterrenblokken, een letterblok en verder allemaal samengestelde blokken van verschillende stoffen en kleuren. Crazy quilt blokken en simpele vierkanten. Mrs.M. (haar alias hier) is tevreden met dit ontwerp, dus het werk kan beginnen.
In the beginning of the week I told here I am going to make a quilt in commision for a friend of my sister. After sorting the clothes to see what I can use and contemplating different layouts, I'm safe to say we have a design we're both happy with. Eight stars, a letter block and the rest are all composed blocks of different clothes and colors. Crazy quilt blocks and simple squares. Mrs.M. (her alias here) is satisfied with this design, so the work can start.
Vandaag heb ik alle blouses uit elkaar gehaald die ik voor de sterrenblokken ga gebruiken. Knoopjes er eerst allemaal af en tornen maar.... Nou, daar had ik na een half uurtje wel genoeg van, dus toch maar de schaar erin. Oy, dat is best moeilijk hoor, maar toch nodig. Ze krijgen een mooi nieuw leven in een knuffeldeken, dus de reden is goed. Met blouses is het al niet makkelijk, maar er zijn ook twee leren vestjes en een mooie jas die alleen maar gewonnen kan worden! Dáár zie ik nú al tegenop....
Today I took apart all the blouses I'm going to use for the starblocks. Took off all the buttons and get ripping... Well, after half an hour with my seamripper I was really tired of that, so I took out the scissors. Oy, that's a hard thing to do, but it has to be done. They all will get a lovely second life in a comforting quilt, so the reason is a good one. With the blouses it was hard to do, but there are also two leather vests and a beautiful jacket that you can only get by winning it!! Thát's going to be réálly hard to do....
Heel zwaar hoor, dit werk.....  ;-)  // Very hard work..... ;-)
Voor het letterblok in het midden ga ik twee zijden stropdassen gebruiken. Ik ga het zijde eerst verstevigen met vlieseline, om uitrekken en vervormen tegen te gaan. Daarna kan ik het blok op paperpiece methode gaan maken. Ik ga dat blok ook al doorquilten vóór het in de quilt komt, omdat het zijde anders tussen al die stevige, zwaardere stoffen niet opgewassen is.
De vier effen (okerkleurige) blokken ga ik ook op die manier behandelen. Deze krijgen, op verzoek van Mrs.M., een mooi celtisch quilt ontwerp. Ik moet haar nog een paar ontwerpen laten zien daarvoor, zodat ze er één uit kan kiezen.
For the letter block in the middle I will use two silk ties. First I will reinforce the silk with a fusable webbing, to prevent stretching and deforming. Than I can paperpiece the block. Than I will already quilt it, befóre I will put it in the whole quilt, because otherwise the silk won't hold up next to the heavier fabrics.
The four plain (ocher) blocks will be treated the same way. These will get, on Mrs.M.'s request, a beautiful celtic quilt design. I'll have to show her a few design yet, so she can pick one. 
Cees slaapt er niet minder om hoor!
Cees doesn't miss a minute of sleep over this! 
Dus, dat is waar ik - samen met de quilt voor mijn zusje - voorlopig aan werk. Ik ga proberen het werk een beetje te verdelen tussen de twee quilts, zodat ik ze hopelijk tegelijkertijd klaar heb om te sandwichen. Dat doe ik op mijn quiltframe, maar heb ik een extra stel handen bij nodig en de hele achterkamer in beslag met dat gevaarte. Maar dat duurt nog wel effe hoor.....
So, this is what I will be working on - together with the quilt for my sister - for now. I will try to devide my attention between the two quilts, so I'll have them ready for sandwiching at the same time. That's a job for my quilt frame, which will take up all the back room and I need an extra pair of hands with. But it will take a while before I can start thát part.....

2 opmerkingen:

  1. Hij gaat vast heel mooi worden en speciaal is'ie bij voorbaat al.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor ,en ook best apart met al die kleding.
    Het gaat je wel weer lukken. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen