donderdag 2 mei 2013

New hats for the gnomes // Nieuwe mutsen voor de kabouters

Heb ik jullie al wel eens verteld over de kabouters die in onze tuin wonen?? Nee, waarschijnlijk niet, want het is geen onderwerp waar je zomaar met iedereen over begint natuurlijk.
Nou, we hebben dus drie kabouters in de tuin wonen. In de appelboom om precies te zijn.
Het is erg bijzonder om er achter te komen dat je kabouters hebt, helemaal omdat ze erg hun best doen niet gezien te worden. Normaal komen ze alleen 's nachts buiten, maar een poosje terug waren ze vergeten de mutsen van de waslijn te halen en zo kwam ik er dus achter. Wat mij vooral op viel waren hoe slordig en versleten de mutsen waren. Ik heb de maten genomen en die dag drie nieuwe mutsjes gemaakt van rood vilt en die 's avonds voor de boom gezet. Dan zouden ze die vanzelf wel zien. De volgende ochtend waren ze weg, dus dat had ik goed ingeschat.


Did I ever tell you about the gnomes that live in our garden?? No, I guess not, because it's not really a topic you start a conversation with to just anybody.
Well, we have three gnomes living in our garden. In the appletree to be exact. 
It's a very strange thing to find out you have gnomes, especially since they do their very best not to be discovered. Normally they only come out at night, but a little while ago they forgot to take their hats of the washingline and that's how I found out. What struck me most was how sloppy and worn out the hats looked. I took all the measurements and made three new hats of red velvet that day and put them outside of the appletree in the evening. That way they should find them automaticly. The next morning the hats were gone, so I had accurately estimated that. 
The hats I made // De mutsen die ik gemaakt heb. 
Nu weet ik gelukkig wel het één en ander van kabouters, omdat ik er boeken over heb (van Wil Hugens en Rien Poortvliet) en we thuis ook verhalen te horen kregen over hen. Heel veel mensen "geloven" niet in kabouters, maar er valt niks te geloven, want ze bestaan toch gewoon?! Oke, niet veel mensen krijgen ze te zien, maar de wind zie je ook niet en die is er toch ook? Nou dan.
Je hebt tuinkabouters en boskabouters. De boskabouters zijn nog minder vaak gezien, maar dat komt natuurlijk omdat je niet snel een hele nacht in een bos doorbrengt. 
Tuinkabouters leven dus in tuinen en helpen de mensen die daar wonen met het onderhoud van de tuin. Nu had ik al aan de mutsen gezien dat die er niet erg netjes uitzagen en dat zou dan ook wel verklaren waarom wij zoveel onkruid in de tuin hebben; we hebben erg slordige en luie kabouters blijkbaar.....  Hebben wij weer! 
Volgende keer zal ik jullie vertellen hoe ik ze heb ontmoet en hun verhaal hoe ze hier terecht zijn gekomen. Voor nu is dat veel te lang.
Luckely I know a thing or two about gnomes, because I own a few books about them (Wil Huygen and Rien Poortvliet; a Dutch author and a famous painter) and my parents told us many stories about them. A lot of people don't "believe" in gnomes, but there's nothing to believe in, because they just excist, don't they?! Oke, not a lot of people get to see them, but you don't see the wind either and it does excist, doesn't it?! Point made.
There are garden gnomes and forest gnomes. The forest gnomes are even less frequently seen, but that's just because you don't easely spend a whole night in a forest.
Garden gnomes live in gardens and normally help the humans that live there with the maintenance of their garden. Now I already had seen their not so very nice kept hats and that would explane why we have so much weeds in our garden; obviously we just have very sloppy and lazy gnomes... That's our luck!
Next time I will tell you how I met them and tell you their story on how they came to live with us. For now it's to much to tell.

5 opmerkingen:

  1. Heel leuk die mutsjes! Geweldig. Als straks de schuur staat en ik weet hoe de tuin wordt ingedeeld dan ga ik ´verborgen´ kabouter plekjes maken. Deurtjes verscholen achter planten. deurtje in de schuur! Je moet je tuin natuurlijk wel kabouter vriendelijk maken he, anders komen ze niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. They are going to LOVE the hats! Very well made and maybe, just maybe they will become productive and hard working gnomes instead of lazy ones.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hou je wel eucalipta in de gaten want die wil ze pakken en heb je oeroe boeroe al gezien of is die nog niet wakker uit zijn winter slaap :-) ;-) Sappie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I could use some hard-working gnomes here. Maybe I should start sewing little hats.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OOH, dat is het... Ik dacht dat m'n boskabouters wel mee zouden verhuizen maar natuurlijk blijven die lekker in Garderen. Ik moet de tuin ook kaboutervriendelijk maken. Stom, had ik kunnen weten!

    BeantwoordenVerwijderen