woensdag 16 januari 2013

I do it my way.../ Ik doe het op mijn manier

Mensen die mij redelijk tot goed kennen weten dat ik een nogal eigenwijs persoon ben. Als iemand zegt dat iets op een bepaalde manier moet, doe ik het nét even anders. Ook op quiltgebied ben ik hier héél goed in....  Als mijn lerares zei dat we een lichte achtergrond moesten nemen om de donkere bloemetjes uit te laten komen, nam ik een donkere achtergrond en maakte ik lichte bloemetjes. Ik hou ervan om mijn eigen draai ergens aan te geven. Niks mis mee toch??
Ook kreeg ik vaak commentaar op de manier waarop ik mijn logcabinblokken naai. "Zo hoort het niet." was dan haar vaste zin. Ja, tot op bepaalde hoogte hou ik best van dingen die 'op een bepaalde manier horen', maar als ik iets anders probeer en het bevalt me beter, wat is daar dan mis mee???
People who know me (fairly) well, know I like to do things my own way. If someone says something has to be done a certain way, I like to do it just a bit different. When it comes to quilting I really like to do so... When my teacher told us to use a light background, so the dark flowers would stand out, I used a dark background and made light flowers. I just like to give my own twist to things. Is that so bad??
I also got lots of comments on my way of sewing a logcabin block. "That is not how it is done." she loved to say. Yes, up to a certain point I like things that are 'done in a certain way', but if I try something else and I like it better, what is wrong with that??

Omdat ik snel zere vingers krijg van te lang naaien en knutselen, probeer ik vaak snellere of makkelijkere manieren te vinden om het mezelf wat pijn en moeite te besparen. Ik zet bijvoorbeeld elk strookje nog een keer vast op de plek; even een foto om uit te leggen;
Because my fingers hurt very easely of sewing and crafting too long, I often try new things to do something easier or faster, to spare myself a bit of pain and trouble. For example; I fasten each strip of fabric twice on its place; a picture to explane.
Normaal spelt je dit strookje en zet dan vervolgens het volgende strookje haaks hierhoop en zet het zo vast. Ik heb de speld vervangen door een extra lijntje net boven de volgende naad te naaien;
Normally you'd pin the strip down and it will get sewn when the next strip is sewn it its place. I deleted the pin by sewing the strip with an extra line just above where the next strip will come; 
Net boven de lijn waar het volgende strookje op genaaid wordt zet ik het strookje vast. Het kan zo niet meer verschuiven, staat mooi strak en ondanks dat het een extra 'naaibeweging' is, scheelt het mij persoonlijk een hoop tijd en geklooi met spelden. Just above the line where the next strip will be sewn I put another stich in. This way it can't move anymore, it's nice and tight and eventhough it needs another 'sewing motion', it saves me a lot of time and hassle with pins.

Zoals je misschien ook wel ziet gebruik ik geen rasterquick of vergelijkbaar spul. Ik naai de meeste paperpiece-blokken vaak op papier. Patroonpapier wel te verstaan. Je snapt dan ook vast wel dat ik heel blij werd toen ik patroonpapier met centimeter-lijntjes papier. Scheelt zo'n tijd met tekenen!! Dit houdt dus ook in dat ik al dit papier moet verwijderen als de quilttop af is, anders knispert het zo. Ik doe dit expres, omdat ik een logcabinquilt op rasterquick zo stijf vind, al is het wel wat meer werk. Omdat ik binnenkort ook met een hele grote logcabinquilt aan de gang ga (250 bij 210 cm) ben ik nu wat aan het rond informeren of er ook een wateroplosbaar vlies is dat stevig genoeg is om een logcabinblok op te naaien. Want om nu 80 (!) blokken ook al het papier eerst vanaf te moeten pulken, zit ik niet zo op te wachten..... Ik hou jullie op de hoogte. 
Using tweezers to remove paper
Met pincet al het papier verwijderen
As you can see I don't use a normal foundation for logcabinsewing. Most of my paperpiece blocks I sew on paper. Patternpaper that is. And you can probably imagine the joy I felt when I spotted this patternpaper with lines every centimeter. That saves me a lot of drawing lines myself!  Using paper also means I have to remove this when the quilttop is done, otherwise the quilt will be very 'crispy'. I do this on purpose, because I think logcabinquilts are always so stiff when sewn on foundation, eventhough it is a bit more work. Because I will begin with a very large logcabinquilt (100 x 83 inch) I'm gathering information about some different water-soluble webbings to find one that's sturdy enough to use for sewing a logcabinblock on. Taking of the paper of 80 (!) blocks is something I'm not particularly fond of..... I'll keep you informed.


Vandaag lekker bezig geweest. Voor alle kleine blokjes heb ik alle strookjes al voor geknipt. Dan gaat het in elkaar zetten zo lekker snel. Ook veel naar buiten zitten kijken; al die sneeuw is toch wel erg mooi. Jammer dat dit koude weer mijn vingers en de rest van mijn lijf zo doet kraken en ik met mijn pijnstillers niet alles draaiende kan houden. En ik ben nog niet eens buiten geweest!!! Nee, laat mij maar lekker naast de verwarming zitten.... Enige nadeel; elke keer de tafel van zijn plek moeten halen als ik weer eens wat in de convectorput heb laten vallen.... *zucht*.....
Been quite busy sewing today. For all the small blocks I already cut all the strips. Sewing can go even faster than. Also been quite busy staring outside; all that snow is gorgeous to look at. To bad this cold weather is hurting my fingers so much and making the rest of me so 'crispy' sounding and can't keep it going on painkillers alone. And I didn't even go outside yet!!! No, my spot is near the heating..... One downside there though; having to move the table aside when I drop something in to the floor duct heater..... *sigh*......

2 opmerkingen:

  1. I love looking at snow, too. It's so peaceful and gorgeous!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great tip! You do have quite a bit of snow, don't you? I love your chair...looks very comfy.

    BeantwoordenVerwijderen