vrijdag 14 december 2012

Now we're getting there // Nu komen we ergens

Al enige tijd ben ik enorm aan het tobben geweest hoe ik nu toch die quilt voor de vriendin van mijn zusje zou gaan doorquilten. Meerdere keren per week de quilt op tafel gehad om te kijken, de dubben, te tekenen en weer door te strepen. Moe van het getwijfel en klaar om met nieuwe dingen aan de gang te willen heb ik gister een poging gedaan. Een overall patroon van grof gemeander moest het dan maar worden. De handgemaakte blokken zijn niet erg strak in elkaar genaaid en hebben echt flink quiltwerk nodig om de quilt in elkaar te houden. Maar dat meanderen vond ik al heel snel niet mooi genoeg. Na een half uur naaien de quilt gefrustreerd weer aan de kant gelegd.
For some time now I've been mulling over how to quilt the quilt for my sisters' friend. More than once I've spread out the quilt on the table to look at it, doubting, drawing and erase again. Tired of thinking and ready to begin new projects I gave it a try yesterday. An overall pattern of a big kind of stippling was being the one after all. The hand made blocks are not very tightly sewn and they really need a heavy quilting to keep the quilt together. But the stippling became very aggravating the longer I was doing it. After half an hour I was so frustrated I put it aside again.
Maar vanmorgen om 5 uur 's morgens werd ik wakker en was het ineens duidelijk; niet zeuren, alle rode vakken klein meanderen, de blauwe vakjes ook en de rest een halve centimeter uit de rand doorquilten. Veel meer werk dan ik aanvankelijk van plan was, maar ik wil de blokken zo mooi mogelijk uit laten komen, zonder mijn quiltwerk te laten overheersen. Alleen de buitenste rand ga ik met grote veren doorquilten, maar met een donkere draad op een drukke ondergrond gaat dat ook niet heel erg overheersen hoop ik. 
But this morning at 5 am I woke up and it was so perfectly clear to me; no whining any more, all the red parts fine stippling, the light blue too and all the others half a centimeter from the edge straigth line quilting. So much more work than I was planning initially, but I want the blocks to stand out as good as possible without my quilting overpowering it all. Only the most outer border I will quilt with lushious feathers, but with a dark thread on a busy fabric it will not stand out too much I think.
Vanmiddag zeker vier uur aan het naaien geweest - weer veel te lang natuurlijk - maar dankzij de quilthandschoenen uit de US gaat het helemaal goed! Als ik nu elke dag even een paar uurtjes aan het werk ga kan ik hem misschien voor de kerst nog af hebben... Dat zou een leuk cadeautje zijn, of niet?
I have been sewing for more than four hours - much too long of course - but thanks to my quilting gloves from the US it's going very well! If I work for a couple of hours every day I can maybe finish it before christmas.... That would make a good gift, don't you think?

4 opmerkingen:

  1. Ooooh zus! das prachtig! Je bent geweldig. dit gaan ze mooi vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh zus! das prachtig! Je bent geweldig. dit gaan ze mooi vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen