woensdag 1 augustus 2012

Improvement!! // Vooruitgang!! (LONG post!)

Arnica Montana
Zoals de vaste lezer hier vast wel heeft mee gekregen heb ik al een poos last van mijn rechter schouder. Overbelasting van het vele naaien/quilten en daardoor ontstoken schouderkapsel en pees- en spieraanhechtingen. Bar vervelend, helemaal omdat ik niet kan naaien nu en dat nog zo'n beetje alles was wat ik had....
Nu loop ik al bijna een jaar bij een homeopaat voor vele en diverse klachten en boeken we ook echt vooruitgang. Vorige week, na weer een nacht pijnlijden en daardoor niet kunnen slapen heb ik haar gebeld of ze misschien iets had voor me voor die schouder. Een kwartiertje later ben ik naar haar huis gereden en kreeg ik een envelop vol flesjes. (2 middelen in diverse potenties) "Elk kwartier twee middelen achter elkaar gebruiken, net zo lang tot er verbetering op treed." was de opdracht. Dat heb ik gedaan en het werkte!!! De volgende dag was ik die hele erge pijn kwijt en was dat trekkerige brandende gevoel weg. Ik kon me nek weer bewegen en draaien! Sinds die dag merk ik elke dag weer wat verbetering en ben ik van een pijncijfer 9,8 (1= geen pijn, 10= ondragelijke pijn) naar vandaag een 7 gegaan!! Dat is een pijnniveau wat ik gewent ben, want ik heb eigenlijk altijd wel pijn, variërend van een 5 tot een 9, soms een 10...
Calendula
The regular reader of this blog will probably know I have a really sore right shoulder for quite a while now. Overdone my sewing/quilting and wound up with an inflammation of the shoulder and the tendends and muscles. Quite annoying, aspecially because I can't sew now and that was the only thing I have....
I have been under treatment of a homeapath for almost a year now and we have been getting good results. Last week, after a night of terrible pain and not sleeping because of it I called her to ask if she could do something about this. Fifteen minutes later I drove to her house and she handed me an evelope full of little bottles. (2 remedies in verious potentions)  "Every fifteen minutes take the two remedies and do this untill you get improvement." was the instruction. And so I did and it worked!! The next day the sharpness of the pain was gone and the burning of the muscles was a lot less. I could move and turn my neck again! Since that day I have been feeling aprovement every day and I went from a pain-number 9,8 (1=no pain, 10=intolerable pain) to a 7 today!!! That a painlevel I'm used to, because I always have pain rainging from a 5 to a 9, sometimes even a 10.....
Echinacea Purperea
Gister ben ik ook weer naar mijn reumatoloog geweest, hij wilde graag een echo maken van mijn schouder. Dat liet inderdaad zien dat de peesaanhechtingen zwaar geïrriteerd zijn. Na de echo moest ik nog even blijven zitten terwijl de dok achter me stond. Ik moest diep in en daarna diep uit ademen. Tijdens die uitademing duwde hij ineen heel hard van achter op mijn sleutelbeen. Ik gaf een gil en trapte tegen zijn apperatuurtafeltje aan van schrik..... Vervolgens pakte hij me arm en tilde hem op en waarachtig, ik kon hem beter bewegen. Net of er een slot afgehaald was!!!  Dit maakte het duidelijk waar de oorsprong van mijn pijn vandaan kwam;  de dokter noemt het "het zware boezem syndroom".....  Dames met een zware boezem belasten de schouders en vooral het sleutelbeen, doordat het bandje van de bh precies op het scharnierpunt van het sleutelbeen op de schouderkop belemmerd en het sleutelbeen naar beneden en naar achteren drukt. Onder dat scharnierpunt lopen ook de pezen en spieraanhechtingen van je schouder die dus dan klem komen te zitten en niet goed kunnen functioneren. En zie; daar krijg je heel erg pijn van..... Doordat ik vervolgens in een verkeerde houding aan het naaien ging kreeg alles zo'n irritatie te verwerken dat het allemaal vast liep. Zijn advies; bh's met brede bandjes of sportbh's dragen of wanneer dat kan, helemaal geen bh dragen. Ook begon hij - natuurlijk - over het voordeel van afvallen, maar na een zeer korte versie van de afgelopen 10 jaar van mijn leven en lijn/dieet/maagbandje-verhaal snapte hij dat dit een probleem is.
Sambucus Nigra
Yesterday I also went back to my rheumatologist, he wanted to make an ultrasound of my shoulder. That showed that the tendends were very inflammed indeed. After the ultrasound I had to stay seated while he was standing behind me. He asked me to inhale deep and than exhale. While I exhaled he suddenly pushed very hard from the back on my collarbone. I squealed and kicked his ultrasound-table very hard due to the sudden shock of it...  Than he took my arm and moved it, lifting it a position I couldn't make minutes before!! Like the lock was taken off! This made it clear to my doc what the origin of the problem lay. He calls it "the big bosom syndrome".... Ladies with heavy breasts burden their shoulders and specially the clavicle, where the strap of the bra presses down on the pivot point of the collarbone and the top of the shoulderbone. Below that pivot point sits the tendons and muscle attachments, which are constricted because the clavicle is pressed down and to the back. And the result; lots of pain. Because I sewed to long in a wrong position everything was irritated to its limits and subsequently shut down and got inflammed.  The doc's advice; wearing a sport-bra or at least bras with wide shoulderstraps or, when possible, no bra at all. Also - inevitably - he also began talking about the benifits of losing weight, but after giving a short recap about my last ten years of my life and my diet/hormone/gastric band-stories he got that losing weight is just very difficult for me.
Ik ben blij dat ik nu eindelijk weet waar het probleem ligt en wat ik er aan kan doen. Mijn arm helemaal stil houden is dus helemaal niet goed, ik moet blijven bewegen juist, zolang ik maar niet til of duw. Dus, vanmorgen ook weer gewoon met rechts stofgezogen. Vloerbedekking nog even niet, dus dat doet Henk voorlopig nog. En als mijn werktafel straks af is - mijn vader is er mee bezig en ik hoop dat hij snel klaar is - kan ik weer gewoon lekker naaien op mijn mooie nieuwe machine. Wel moet ik nog fysiotherapie krijgen om mijn sleutelbenen (ook de andere kant dus) telkens terug te laten duwen door de fysio, net zo lang tot ze weer normaal staan en ik geen pijn meer heb.
I'm so glad I finally know what the problem is and what I can do about it now. Holding my arm as still as possible is not good at all, I have to move, as long as I'm not lifting or pushing weight. So, this morning I vacuumed with my right arm again. Vacuming the carpet upstairs is still to hard, so this will be done by Henk for now. And once my worktable is finished - my dad is working at it and I hope he will be finished soon - I can sew with my beautiful new machine again! I will have to have fysiotherapy for a while, so that the therapist can push my collarbones (the other side too) back in the right position untill it doesn't hurt anymore. 

En nu? Ik ga lekker buiten zitten, want het is zomaar weer mooi weer!
And for now? I'm going to sit outside, for it's lovely weather for a change!! 

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Finally some relief! I am glad that the pills and the physio worked. Enjoy the weather!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, I'm so happy for you! It must feel so good to have your pain lessened. I hope it only continues to decrease.

    Enjoy your nice weather!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat de verbetering doorgezet heeft, homeopathie rules!
    Onelegante brede-bandjes-bh's draag ik al langer, ik heb nu een duurder sport BH die ik als normale draag en die heeft bandjes die op de schouder breder uitlopen en ook extra gevoerd zijn. Stúk comfortabeler.
    Fijn joh, weer een stukje herstel en weten wat je er aan kunt doen om het in de toekomst te voorkomen is ook fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. piep wat goed dat je verbetering hebt meid, hopelijk snel.weer aan je tafeltje

    knuf mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. So glad you know you are getting some relief!

    BeantwoordenVerwijderen