dinsdag 3 juli 2012

Struggling with a quilt // Vechten met een quilt

Dát kleine beetje quiltwerk, vier kleine hartjes in het midden van de quilt, heeft me zojuist bijna een uur tijd gekost!
Na het aan kant brengen van het huis en een half uurtje proef-quilten ging het dan eindelijk gebeuren. Lekker een middagje quilten aan die mooie feathered star.  Dat liep dus iets anders dan gedacht.
Thát small amound of quilting, four little hearts in the middle of the quilt, just took me an hour!!
After tiding the house and half an hour of test-quilting it would finally happen. A nice afternoon of quilting that beautiful feathered star. That turned out a bit different than I thought.
Voor ik echt ga beginnen op een quilt, pak ik altijd eerst een proeflapje en het garen dat ik wil gebruiken - vooral als het ander garen is dan anders - om de slag weer even te krijgen en de boven en onderspanning goed te krijgen. Dat ging snel goed en ook de steekjes had ik mooi gelijkmatig.
Before I really start quilting I always take a testingpiece and the thread I want to use - specially when it's a thread I never used before - to get my rhythm and to get the tension for the upper and lower thread just right. That went rather well quickly and my stiches were nice and even.
Toen dus de quilt zelf. Doordat ik weer erg dikke fiberfill heb gebruikt - vind ik mooi en voor een babyquilt ook nodig - was het al een gevecht om de quilt mooi opgerold te krijgen onder de arm van de machine, maar na twee pogingen zat het redelijk goed. Diepe zucht, daar gaan we dan.....
Na een paar steken brak de bovendraad. Quilt weer onder de machine uit, steken uithalen en nog een keer er weer onderfrommelen. Bovenspanning ietsje aangepast en nog een keer dan. En weer knapte de draad. Quilt weer onder de machine uit, steken uithalen en nog een keer er weer onder frommelen. Bovenspanning ietsje aangepast en nog een keer dan. Steken veel te los, lagen als lussen boven op de quilt. *hier begon ik dus enigszins mopperig te worden* Quilt weer onder de machine uit, steken uithalen en nog een keer er weer onder frommelen. Bovendraad vervangen voor een andere klos. Dan maar geen metallic glimdraadje boven. Nu dus dezelfde draad als boven, wat waarschijnlijk beter gaat. Ook een mooie glimmende draad met een zijdeglans. En hoera! het ging goed. Wel met een hoop pijn en moeite, letterlijk, want ondertussen deed mijn rechterarm n schouder zo zeer dat mijn vingers weer begonnen te tintelen. Dus, quilt eronder uit, opgevouwen en in de auto in de garage gelegd (de enige kat-vrije en dus haar-vrije zone). En nu zit ik dus hier te typen, na een uur (!) worstelen met een quilt, te verrekken van de pijn en drie pijnstillers op.  Als ze gaan werken ga ik misschien een tweede poging wagen.  Misschien ook niet...... 
Than the quilt itself. Because I used a very thick fiberfill again - I like how it makes a quilt look and for a babyquilt I think it's necessary - it was a bit of a struggle to get the quilt nicely rolled up under the arm of the machine, but after two attempts I succeeded reasonably. Took a deep breath and there we go....
After a few stiches the thread broke. Took the quilt from under the machine, took out the stiches and put the quilt rolled up back under the machine. Adjusted the upper tension and took another try. And the thread broke again. Took the quilt from under the machine, took out the stiches and put the quilt rolled up back under the machine. Adjusted the upper tension and took another try. The stiches now were much to loose, laying on the quilt in loops. *by now I started to get somewhat grumpy* Took the quilt from under the machine, took out the stiches and again put the quilt rolled up back under the machine. I switch the upperthread for the one I used in the bobbin. Same brand but not a metallic one but with a nice silky shimmer. Also nice but without the metalic shine in it. And Hurray! it worked. Took some pain and effort, literally, becaus my shoulder and arm are aching like crazy, so much my fingers tingle. So, took the quilt from under the mchine, folded it and lay it in the car in the garage (the only cat-free and therefore hair-free zone). 
And now I'm here typing away after struggling an hour(!) of wrestling a quilt in a great deal of pain and swallowed three painkillers. When they begin to work I might give it another go. But maybe not.....
Deze mooie jongen ga ik binnenkort kopen. Ik wilde er in de eerste instantie mee wachten tot na onze vakantie (nog 83 dagen!), maar ik denk er stiekem toch steeds vaker over of ik het misschien al eerder zal doen. We hebben bijvoorbeeld gister ook een nieuwe stofzuiger gekocht voor boven, omdat ik nu met die ontstoken schouder helemaal met geen mogelijkheid meer dat ding mee naar boven kan slepen. Diezelfde schouder maakt het mijn quilten ook erg moeilijk. Zoals ik nu met de quilt moet worstelen onder die arm zou dan over zijn. Deze naaimachine heeft namelijk een werkblad van 11 inches (bijna 28 cm) waar ik nu maar 6 inches (iets meer dan 15 cm) heb. Dus gewoon meer werkruimte en dus geen "geduw" om de quilt onder de naald te bewegen.  Maar hij is natuurlijk niet goedkoop en ik vind het nogal eng om dat vóór de vakantie te doen. Die gaat ook al zat kosten en ik wil niet de hele spaarrekening leeg hebben als we terugkomen. 
Nog maar even een nachtje over slapen dus.....
This beautiful boy I will be buying soon. In the first instance I wanted to wait untill after our vacation (83 days to go!!), but secretly more often I think about maybe buying it sooner. For example,yesterday we bought a new vacuumcleaner for upstairs, because dealing with this inflammed shoulder means I can't possibly get that heavy thing up the stairs now. The same shoulder is giving me a hard time quilting now. The struggle I'm having now would be over with this machine. He has a workspace of 11 inches where my current one has a space of only 6 inch. That's a lot of extra space and therefore no need to "push" to get the quilt to move beneath the needle. But ofcours it's not a cheap machine and I find it a bit scary to do this before the vacation, which will cost more than enough itself and I just don't want to have an empty savingsaccount when we get home.
I think I'll have to sleep on that one..... 


Wat een lang verhaal is het geworden he?? What a long story today, isn't it?

2 opmerkingen:

  1. I'm sorry you had such a frustrating time. Mulling over big purchases for a while is wise. I'm sure you'll end up making the best decision for you.

    The quilt is looking beautiful, by the way!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sounds like it was such a hassle! I hope your shoulder is feeling better soon.

    BeantwoordenVerwijderen