woensdag 7 september 2011

Ontwerpen met EQ

Naast het patchworken en quilten ben ik ook graag in de weer met EQ, Electric Quilt, een ontwerpprogramma voor op de computer. Heel leuk om te doen en je eigen ideeën vorm te zien krijgen. Ook ideaal is dat ik mijn eigen stoffen in kan scannen en die vervolgens in mijn ontwerp terug te zien. Zo kan ik veel beter van te voren zien of een bepaalde kleurcombinatie wel werkt of combinaties maken die je niet zou durven toe te passen als je het niet eerst zou zien dat het echt werkt. Vooral op dagen zoals nu, dat ik moe ben en weinig puf heb om echt achter de naaimachien te zitten, kan ik de hele dag aan het spelen zijn met mijn EQ.  Of al die ontwerpen ook allemaal echt gemaakt gaan worden valt nog te bezien ;-)))
Wat ideeën die uitgewerkt zijn;


Dit ontwerp heb ik gemaakt naar de afbeelding die op de doos stond van een EQ-aanhangsel; Caleidoscoop ontwerpen maken. Gewoon een leuk oefenproject om met die vormen te spelen en nog leuk om te zien ook!


Dit ontwerp heb ik gemaakt omdat ik eens een quilt wilde maken waar maar 2 patronen in zitten en iets met applicatie-blokken. Niet mijn sterkste kant, dus juist iets om aan te werken. Of ik hem ooit ook maak????


Deze Logcabin Catclaw, zoals ik m noem, ben ik van plan ook echt te gaan maken. Ik wil gewoon eens een quiltje maken die alleen van rood en witte stoffen is gemaakt. En deze is - na zeker 15 afgekeurde pogingen - wel goedgekeurd om echt te worden. Wanneer, dát is de vraag.....


Dit ontwerp ben ik daadwerkelijk aan het maken. Ik heb hem ontworpen op de vier lapjes stof die ik had gekocht, gewoon omdat ik verliefd op ze was geworden (iets wat de meeste quiltsters vast kunnen herkennen) Dit quiltje wordt ongeveer een meter bij een meter, dus leuk als speelkleed voor een baby of peuter, of als lekkere warme deken voor op de bank.


Deze herken je misschien, hij staat bovenaan in de rechter zijkolom. Dit paperpiece-katje heb ik afgekeken van een grote quilt die op de tentoonstelling in Deventer hing een aantal jaren terug. Als je weet hoe je een paperpieceblok moet tekenen is hij vrij eenvoudig na te maken, dus ik hoop maar dat ik niemand beledig door hem na te maken. (en laat weten als ik dat dus wél doe!)  Dit is een quiltje welke ik absoluut ga maken, als was het alleen maar om mijn eigen kattenkinderen er in terug te zien. Ik ben al druk bezig allerlei "vacht-stofjes" te sparen en ben al een heel eind.


Dit is ook zo'n quilt die ik ooit moet maken. Ook weer een vrij simpele combinatie van twee blokken, maar het patroon wat daardoor ontstaat vind ik erg mooi. Hij vraagt ook om mooie batik-stoffen die mooi in verschillende kleuren overlopen. 

Nouja, ik kan zo nog tijden doorgaan, want de mappen met ontwerpen zijn enórm ondertussen. En ik doe dit nog maar 3 jaar ofzo, dus kun je na gaan hoeveel ontwerpen een "echte" ontwerper hier mee kan maken!  Als je een idee hebt wat je graag eens op deze manier uitgewerkt zou zien, neem contact met me op, of kijk eens op mijn site, waar ik nog meer ontwerpen heb staan en je alle info kan vinden;  Quilt Design 4 U  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen