zondag 18 september 2011

Halfronde tas half af...

Zoals gezegd heb ik gister dus een cursusdag in Putten gevolgd om de halfronde tas te maken, welbekend in quilt-land geloof ik.  Ik had al wat dingen voor kunnen bereiden, maar ondanks dat heb ik hem nog niet eens half af kunnen krijgen. Vanmiddag - want nu zit het nog vers in mn geheugen - ben ik verder gegaan met wat ik zelf kan doen. Bovenrits in stof genaaid, binnentas met twee zakjes (mét rits!) gemaakt en vervolgens alles in elkaar gezet (nog heel niet makkelijk hoor). Nu moet ik nog 4 grote ringen in de bovenkant van de tas maken, maar dat was volgens Aagje een rotklusje wat je met zn tweeën moet doen, dus dat doen we samen bij mijn volgende les. De hengsels zet ik morgen in elkaar, had niet meer zo'n puf nu. Maar nog wel genoeg om foto's te maken hoor!!
Nou, dit is m dan. Nog niet af dus he?!  De stroken zijn nu in het midden opgehaald door een veiligheidsspeld, maar dat doe ik dus nog met sterk draad en dan komt op het middenpunt een grote sierknoop te zitten.
In de bovenste rand komen die ringen geslagen, waar dan de hengsels doorheen gehaald worden.
 Kijk!!! Een perfect ingezette rits! Ik heb nu eindelijk geleerd hoe je dus een rits mooi in zet. Aan boven- én onderkant met stof afgewerkt.
En dit is ook heel leuk; de binnenkant met aan weerszijde een zakje met rits. En die vakjes zijn dus ook gevoerd he?!! Zo mooi. Leuk om zulke dingen te leren hoe je dat zo mooi afgewerkt krijgt. Daar hou ik nu van, als er zo mooi op details gelet word en de afwerking gewoon toppie is.
Dus, dat is mijn half-affe halfronde tas. Misschien ga ik van de week al wel effe naar Aagje toe om die ringen erin te gaan zetten, dan kan ik hem echt af maken en gebruiken.
Deze paarse houd ik zelf, maar als je ook zo'n leuke tas wilt, laat het me weten!  Dit kan dus ook echt met allerlei stofjes naar eigen smaak! Zwart/wit of rood/zwart of allemaal kattenstofjes of paardenstofjes of batikstofjes of retrostofjes of felle gekleurde stofjes of rozenstofjes of delfts-blauwe stofjes of in verschillende tinten van 1 kleur en ga zo maar door!! Wat voorbeelden??




Zie je hoe het zelfde patroon er telkens weer heel anders uit kan zien door de gebruikte stoffen?
Ook ga ik er binnenkort één maken die ietsie kleiner is, zo'n 75% van deze. Deze tas is 50cm breed en 35cm hoog. Een 75%-formaatje zou dan ongeveer 37cm breed bij 26cm hoog worden. Misschien net iets leuker als handtas. Dit is meer een shopper-formaat. En zo kun je spelen met de stofjes, de maten, maar ook de sluiting kun je aanpassen. I.p.v. 1 rits kun je ook 2 kortere ritsen plaatsen of een drukknoop (of 2)  bijvoorbeeld. Nouja, je snapt het idee he?
Als je dus ook zo'n tas wilt, maar geen zin hebt om hem zelf te maken, mail me dan maar. Als je graag zelf zo'n leuke tas wilt maken, kun je contact opnemen met Aagje of Riek van de Stoffen en Baby Studio in Putten. Zij kunnen je dan wel vertellen wanneer er weer zo'n workshop is.

1 opmerking:

  1. These are beautiful and your cats are beautiful too. I do love quilts... that's how I got my name of Max the Quilt Cat.

    Thanks so much for following my blog. I will certainly follow yours as your quilts are beautiful.

    Max

    BeantwoordenVerwijderen